top of page

Fin, interessant og hyggelig uke i Terracina, Italia.

Tidlig søndag morgen, 18.september stilte 19 morgenfriske på Flesland for å fly direkte til Roma sammen med Reiselederen Alice Syslak. Etter vel 3 timers flytur landet vi i Roma. Vi tok en bussrundtur i byen og ble satt av et godt stykke fra lunsjrestauranten. Det viste seg å være litt vanskelig å finne fram, men etter felles innsats med Google fant vi til slutt restauranten som lå like bak Colusseum. Etter en deilig lunsj med bl.a.pasta tok vi taxi tilbake til bussen og den tok oss videre til Terracina og hotellet vårt Torre del sole, som var en sekskantet og 11 etasjers bygning som lå for seg selv helt nede ved den flotte lange stranden. Der spiste vi også middag de fleste kveldene.

Mandag kjørte vi først opp til fjellet Monte Sant Angelo, 227 m.o.h. Der besøkte vi ruinene etter Jupiter-tempelet, et stort Tempel-kompleks som ligger på kanten av en klippe og som fremdeles er under utgraving. Herfra er det en fantastisk flott utsikt over byen. Vi hadde også en kort byvandring i sentrum av Terracina.

Vi busset til vingården Cantina Villa Gianna hvor vi fikk en meget spesiell omvisning i en annerledes og moderne fremstilling av kvalitets-vin. Vi fikk se hvordan maskiner separerte blad, stilker, skall og steiner og det beste er alt ble gjenbrukt til forskjellige produkter. 3. generasjons eier var meget kunnskapsrik og entusiastisk og fortalte om hele vinlagingsprosessen, og om hvordan de ulike kvaliteter ble håndtert. Vi ble så kjørt til en annen del av vingården hvor vi fikk smake på flere både hvite og røde viner. Vi fikk også en deilig lunsj og anledning til å kjøpe med oss vin hjem.

Tidlig tirsdag morgen satte vi oss i bussen først mot Pompei, den antikke byen som ble levende begravet ved Vesuv’s utbrudd i år 79 og har lagt under sju meter aske. Store deler av den fantastiske byen er nå gravet frem og mengder av gater, bygninger, templer og statuer er godt bevart, men alle takene er borte eller rekonstruert. En dyktig og kunnskapsrik lokal-guide tok oss med rundt noen timer i gatene og inn i templer, romerske bad, teater, villaer, butikker og vanlige hus. Hun fortalte hvordan livet var langt tilbake i tid og det var fantastisk og interessant å se hvor dyktige de var den gangen med byplanlegging, bygging og kunst. Vi spiste en herlig lunsj i en flott restaurant ved inngangen til ruinbyen.

Vi kjørte så til Napoli og så deler av byen i en busstur rundt i den travle byen. Vi fikk også en kort vandretur i sentrum. Lang busstur hjem til hotellet til en sen middag.

Onsdag dro vi til Monte Cassino hvor vi besøkte det store kloster-komplekset på toppen av et fjell 520 m.o.h. med en fantastisk utsikt over byen og et frodig og fjellrikt grønt landskap. Det ble grunnlagt i år 529 av San Bernedetto på restene av et antikt tempel. Klosteret har gjennom århundrer vært gjennom mange ødeleggelser og restaureringer. Klosteret ble sterkt bombet under siste verdenskrig og bare litt sto igjen, men alt er nå gjenoppbygget. Den flinke lokalguiden tok oss med gjennom mange av bygningene og den fantastisk flott gjenoppbyggede kirken. Like ved klosteret lå en fin kirkegård med falne polske soldater fra siste krig. Samtidig som oss var det også mange polske militære som skulle hedre de falne.

Vi spiste lunsj på hotell Pavone og kjørte tilbake til hotellet og noen «fritimer». Om kvelden kjørte vi til det historiske sentrum av Terracino hvor vi spiste middag på Ristorra Le Moraccia. De serverte en fantastisk god og flott tillaget mat, men en uheldig misforståelse med desserten skapte en litt kjedelig avslutning av kvelden.

Torsdag formiddag besøkte vi Pizzaria La Riscca ved hotellet hvor vi fikk en engasjert og interessant innføring i laging av Napoliansk Pizza, som er helt spesiell og er regnet som den beste pizzaen i Italia. Vi fikk utlevert mel og andre ingredienser og måtte alle sammen lage vår egen pizzadeig under kyndig veiledning. Alle klarte å få til en brukbar bra deig, men da deigen måtte heves og bearbeides i minst et døgn ble pizzaen som vi fikk til lunsj laget av pizza-kokken. Pizzaen fra Napoli er myk og smakfull.

Om ettermiddagen dro vi til Sperlonga, ikke langt fra Terracina. Byens historiske bydel ligger vakkert til på en klippe med flott utsikt til stranden og havet. Vi gikk litt rundt der i de små, trange gatene og smauene med idylliske små hvitkalkede hus. Vi gikk ned smale trapper og svingete gater til den mer moderne bydelen nede ved stranden. Der slappet vi av på en ute-kafe med noe å drikke.

Om kvelden spiste vi middag på Ristorante Lacconte Sperlonga.

Fredag kjørte vi til Ninfa-parken verdens mest romantiske hage i følge de lokale. Ninfa var egentlig en middelalderby og her gror eksotiske blomster, trær og busker mellom ruinene. En dyktig lokal guide fortalte byens historie og historien om hvordan parken ble anlagt. Årstiden vi var der gjorde selvsagt at blomsterprakten ikke var på sitt beste, men parken var fint laget til med mange flotte og spennende vekster og vannanlegg.

Vi skulle så kjøre til den lille middelalderbyen Sermoneta oppe på en fjelltopp, men da vi komme ved foten av fjellet så var veien opp stengt p.g.a. veiarbeid.

Vi kjørte så ut mot kysten igjen gjennom et utpreget jordbrukslandskap og gjennom fine små landsbyer til en liten by, San Felice, ved stranden for et meget kort opphold. Så gikk ferden tilbake igjen litt inn i landet til lunsj-restauranten vår. Det viste seg å være en heller stygg bygning utenfra som lå for seg selv langs veien. Men inne i huset var der en flott restaurant med Michelin-skilt og de serverte en aldeles utmerket lunsj. Så bar det tilbake til hotellet og noen timer til egne aktiviteter. Middag på hotellet.

Lørdag tok vi en hydrofoil ut til øyen Ponza med smale og svingete veier og gater. En dyktig lokal guide var med og vi startet med en rundtur på øyen i en liten buss. Et fantastisk landskap på den øyen som ble dannet ved et vulkanutbrudd for mange tusen år siden. Flott utsikt til havet og til andre flotte små øyer. Vi vandret så litt rundt i den idylliske og vakre byen på øyen med trange gater og smau og fargerike småhus. Vi fikk lunsj med grillete blåskjell, sardiner, småfisk og reker og selvsagt hvitvin. Vi slappet av med litt drikke på en ute-kafe til hydrofoilen skulle ta oss tilbake.

Så var det festmiddag på hotellet med herlig middag og vin som ble avsluttet med en nydelig bløtkake. Truls Haagensen takket reiselederen, Alice fra Vitus for en ypperlig og hyggelig ledelse av turen. Hun løste de problemene som oppsto på en engasjert og fin måte. Så var det musikk og litt dans.

Tidlig søndag morgen i et forrykende vær med vind, styrtregn og torden tok bussen oss trygt frem til flyplassen i Roma. Den «lille gjengen» ble godt sammensveiset og vi hadde det utrolig hyggelig sammen hele tiden. En koselig, interessant og opplevelsesrik tur med masse god mat og vin. Og været var hele uken frem til avreisen solrikt, varmt og fint.